Novel·la Immersiva, un nou concepte de literatura

Aquesta iniciativa inclou al lector en la creació de la trama donant-li poder de decisió sobre les accions del protagonista durant el desenvolupament de la història
Mano escribiendo en un teclado de ordenador.
Una mà escrivint a l’ordinador. Font: Sara Carlos

Quan el lector llig una novel·la ha d’acceptar les decisions que prenen els personatges. De vegades, pot no agardar-li que el protagonista entre per una porta, perquè intueix que a l’altre costat es va a trobar una sitaució que li perjudicarà, o, al contrari, vol que accedisca i aquest no ho fa.

Per això, l’editorial valenciana Edicions Mosseguello, situada a Vila-Real, ha decidit fer partícep al públic en el desenvolupament de la trama de la història, amb el lema «Participa a la trama, el final no està escrit».

«Cada vegada es lligen menys llibres i el major temps de lectura es passa enfront del mòbil, especialment treballant amb el WhatsApp», explica l’editor, Lluïs Gómez. Aquesta premissa, que va sorgir després d’una anàlisi de la situació lectora actual, va ser la que va fer germinar Novel·la Immersiva.

Gómez va decidir combinar la literatura amb la missatgeria instantània de manera que l’usuari rebrà una història en què, a més de fer-li «partícep d’ella i poder tindre decisió sobre el que va passant», té la possibilitat de parlar «directamente amb el protagonista» i canviar el rumb de la trama.

Teléfono móvil que muestra un teclado y el Whatsapp
Usuari de Whasapp rebent missatges, aplicació mitjançant la qual, els lectors es sumergeixen en Novela Inmersiva. Font: Sara Carlos

Amb aquesta consigna, l’escriptor de la novel·la La Urna, Carlos Moregó, va encarar per primera vegada aquesta nova experiència, que consistia en huit entregues, dues per setmana, al llarg d’un mes.

«És un repte, perquè t’enfrontes a una història que tu imagines i que tens al teu cap en un esquema mental per on la vols portar, però en funció del que et contesten els lectors l’has d’anar adaptant i donant-li forma», confessa l’autor.

Moregó indica que la clau per a dur a terme aquest projecte és «organització i temps». L’escriptor, que treballava quasi amb un centenar d’històries alhora, rebia les respostes dels lectors i, després de llegir-les, intentava elaborar un desenvolupament comú a totes les opcions que li havien arribat per a adaptar el principi a cadascuna.

Carlos Moregó assegura que la organització i el temps són la clau per escriure amb èxit una novel·la inmersiva

Moregó aclarix: «No pots fer un final per a cada lector, ni una variació o ramificació de la història principal durant les entregues setmanals, perquè és un treball titànic».

De fet, el protagonista de la història havia de declinar o adaptar les peticions d’alguns lectors, ja que eren inviables per a l’evolució de la història.

«No t’indiquem en quin dia exacte rebràs cada entrega, ja que va en funció també del que estiga succeint en la trama», explica Lluïs Gómez, que conta que els wasaps, que són entre cinquanta i seixanta per remesa, poden arribar-li al lector en qualsevol moment: quan està sopant, treballant o, inclús, dormint.

El desenllaç de la història

Acabar una novel·la és una tasca àrdua, ja que l’autor ha d’intentar unir tots els fils perquè el lector estiga satisfet en finalitzar-la.

Moregó va haver d’escriure set finals diferents per a la seua obra i afirma que li van agradar alguns més que altres, mentre puntualitza: «Allò cert és que van ser radicalment diferents de com pensava jo que acabaria la història».

I és que «l’autor té un xicotet esquema» per on esperava que es desenvolupara la novel·la, explica l’editor Lluïs Gómez, però ha d’adaptar-se contínuament a allò que els seus lectors li segguereixen.

El públic

Les persones que han guiat les accions del protagonista en aquesta primera experiència tenen edats molt diferents, ja que es comprenen entre els vint i els seixanta anys, segons una enquesta que l’editorial ha dut a terme per a valorar els resultats de La Urna.

Lluïs Gómez es mostra gratament sorprés davant d’aquest fet, ja que en un principi havia cregut que el seu públic seria jove, perquè és el «más habituat a les noves tecnologies i a l’ús del mòbil».

Així mateix, l’editor explica que les persones que més impactades s’han mostrat amb Novela Inmersiva han sigut les que es troben entre els quaranta i cinquanta anys d’edat. «Han al·lucinat amb el nou format de novel·la, inclús arribant fins al punt de viure-la molt intensament i participar molt activament a partir dels wasaps».

Després d’aquesta primera experiència, Edicions Mosseguello ha continuat amb aquest nou concepte de literatura, que s’ha adaptat al món de les noves tecnologies i que ja està preparant la seua tercera novela per a la que va a comptar altra volta amb Carlos Moregó amb Mes de prueba.

Contribuix a la continuitat de El lápiz mediterráneo amb la quantitat que consideres:

Deixa un comentari